2025.gada 1.septembrī Igaunijā stājušies spēkā grozījumi Patērētāju aizsardzības likumā, paredzot, ka tirgotājiem vairs nebūs pienākuma automātiski izsniegt papīra čekus par pirkumiem, informē Lsm.lv.

Papīra čeks būs jāizsniedz tikai tad, ja klients to pieprasa vai maksājums veikts skaidrā naudā un neizmantojot lojalitātes karti, kas ļauj piekļūt digitālajam pirkuma dokumentam. Ja maksājums tiek veikts ar norēķinu karti vai pirkuma dati ir pieejami digitālā vidē, kas klientam nodrošina iespēju piekļūt darījumu apliecinošam dokumentam, papīra čeks pēc noklusējuma nebūs jāizsniedz.

Izmaiņas skar arī rēķinu izsniegšanu par regulāriem pakalpojumiem, piemēram, internetu, elektrību vai ūdeni. Turpmāk tirgotājiem būs jānodrošina vismaz viens bezmaksas rēķina saņemšanas veids – pa pastu, elektroniski vai īsziņas formā. Līdz šim likums pieprasīja, ka rēķins, ko nosūta ar īsziņu, jāpapildina arī ar citu kanālu, piemēram, e-pastu. Tagad šāds dubults pienākums tiek atcelts.

Pircēji, kuri vēlas saņemt rēķinu vairākos kanālos vienlaikus, piemēram, gan e-pastā, gan pa pastu, var tikt aicināti apmaksāt pasta izdevumus. Ja rēķins tiek sūtīts tikai pa pastu, šādas izmaksas nav jāsedz klientam.

Izņēmums ir e-rēķini – ja klients vēlas tos saņemt gan elektroniski, gan papīra formātā pa pastu, tirgotājam nav tiesību prasīt kompensāciju par pasta izdevumiem. Šis risinājums paredzēts, lai cilvēkiem ar ierobežotām digitālajām prasmēm, tostarp senioriem, būtu iespēja iepazīties ar rēķinu saturu arī papīra formā.