Latvijā nostiprināts būtisks precedents sankciju izpildes jomā – Administratīvā rajona tiesa noraidījusi Latvijā reģistrētas juridiskās personas pieteikumu par tās dzēšanu no Finanšu izlūkošanas dienesta uzturētā sankciju subjektu saraksta. Juridiskā persona 50% apmērā netieši pieder sankciju sarakstā iekļautai personai, informē Finanšu izlūkošanas dienests.

Noraidot prasību par vairāk nekā miljona eiro zaudējumu atlīdzību, tiesa secināja, ka iesaistīto iestāžu rīcība, publicējot informāciju par personu sankciju subjektu sarakstā, vērtējama kā tiesiska. Tāpat netika konstatēta tieša cēloņsakarība starp iestāžu darbībām un personas nespēju nokārtot saistības, kā rezultātā piedziņa tika vērsta pret personai piederošo helikopteru.

“Šis spriedums ir būtisks solis Latvijas tiesu prakses nostiprināšanā sankciju izpildē. Tas skaidri apliecina, ka 50% īpašumtiesību juridiskā personā ir pietiekams pamats veikt šādas sarakstā neiekļautas juridiskās personas aktīvu iesaldēšanu. Būtiski, ka tiesa apstiprina nepieciešamību kontroles elementu interpretēt plaši, lai nepieļautu sankciju apiešanu. Tādējādi tiek nodrošināts, ka sankcijām pakļauto personu centieni pārvietot aktīvus, izmantojot fasādes personas, trastus vai čaulas uzņēmumus un citi mēģinājumi izvairīties no sankciju attiecināšanas, ir nesekmīgi,” skaidro Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) Sankciju izpildes nodaļas vadītāja Marta Tilhena.

Saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) tiesisko regulējumu un paraugpraksi 50% īpašumtiesību ir pietiekami, lai uz personu, kas nav tieši iekļauta sankciju sarakstā, attiecinātu tos pašus ierobežojumus kā uz sarakstā iekļautu personu, tostarp līdzekļu un saimniecisko resursu iesaldēšanu. Līdz ar to FID rīcība, konstatējot personas aktīvu iesaldēšanas pamatotību un iekļaujot to FID uzturētajā sankciju subjektu sarakstā, šajā gadījumā atzīta par tiesisku.

Tiesa, atsaucoties uz Komerclikuma normām, norādīja, ka 50% kapitāldaļu vai akciju īpašumtiesības dod iespēju arī noteikt valdes sastāvu, ietekmēt vai bloķēt uzņēmuma lēmumus un kontrolēt līdzekļu un resursu izmantošanu, kas pilnībā atbilst kontroles elementam ES sankciju regulējuma izpratnē.

Plaša kontroles jēdziena interpretācija ir nepieciešama, lai nepieļautu sankciju apiešanu. Tiesa vērš uzmanību uz reālo situāciju, kurā aktīvi var tikt pārvietoti īsā laikposmā, un tāpēc ir konstatēti veidi, kādos sarakstā iekļauta persona var īstenot kontroli pār sarakstā neiekļautu vienību (piemēram, vairākuma līdzdalība, fasādes personu izmantošana, trastu, čaulas sabiedrību un sabiedrību ar ierobežotu atbildību izmantošana).